Activiteiten‎ > ‎Toneel/film‎ > ‎

Sevilla

https://sites.google.com/a/immaculatainstituut.be/web/activiteiten/httpssitesgooglecomaimmaculatainstituutbewebactiviteitenToneel-filmtoneelfilm/sevilla/DSCN2109.jpg
Leerlingen uit Sevilla op onze school

Elk jaar ontvangen we  op onze school een groep leerlingen uit het Colegio Sagrada Familia de Urgel uit Sevilla. Dit vormt het tweede luik van de taal- en cultuuruitwisseling in het zesde jaar. Anderhalve dag brachten de leerlingen door op school, waarbij van gedachten gewisseld kon worden over verschillende thema's. In enkele taallessen Frans en voornamelijk Engels werden verder presentaties gegeven over taal en cultuur en konden de leerlingen in korte gesprekjes persoonlijker kennis maken. De overige dagen maakten ze studiebezoeken in de regio, waarbij Brugge en onze Westhoek met zijn oorlogsverleden nooit kunnen ontbreken. Het bijwonen van de Last Post laat telkens een diepe indruk na. Om het contact intenser te maken, gebeurt het verblijf van de Sevillaanse jongeren in gastgezinnen.

https://sites.google.com/a/immaculatainstituut.be/web/activiteiten/httpssitesgooglecomaimmaculatainstituutbewebactiviteitenToneel-filmtoneelfilm/sevilla/foto%20de%20grupo%20Last%20Post.jpg
                                                                                                       

Dit grensoverschrijdend project wordt gesteund door de provincie West-Vlaanderen.  

Zesdes op taal- en cultuuruitwisseling in Sevilla

 

Op 25 oktober vertrokken 17 leerlingen van het zesde jaar, onder begeleiding van hun leerkracht Stephan Flamand, naar Sevilla (Zuid-Spanje) voor het eerste luik van de taal- en cultuuruitwisseling met een groep leerlingen uit het Colegio de la Sagrada Familia de Urgel. De bedoeling is dubbel : enerzijds is er de taalcomponent waarbij de leerlingen uit Latijn-moderne talen de uitgelezen kans krijgen om een week hun Spaans te oefenen in een volledig Spaanstalige omgeving. De andere leerlingen maken gebruik van de overheersende internationale communicatietaal die het Engels is. Anderzijds is er het zeker even belangrijke culturele en sociale aspect. De leerlingen, die allen in een gastfamilie logeren, krijgen de kans van binnenuit de Spaanse levenswijze te ervaren en hun sociale vaardigheden aan te wenden om in een ander gezin mee te draaien. Aangezien men het gastgezin vooraf enkel via emailcontact kent, is dit niet altijd evident en kan de echte uitwisseling slechts slagen mits de nodige inspanning en het aanpassingsvermogen van beide kanten. Wie daarin slaagde, kwam zes dagen later als een rijker mens terug.

Tijdens die zes dagen zaten de leerlingen ook buitenshuis niet stil. Op het programma stond onder meer een Spaanse schooldag waarbij onze zesdejaars in het Spaans of Engels enkele presentaties gaven over ons land en onze regio en ze een les Frans of Engels konden bijwonen. Verder waren er bezoeken aan het historische Sevilla met o.a. de kathedraal en de Giralda, de plaatselijke arena of Real Maestranza, het Archivo de Indias en het Real Alcázar. Samen met de plaatselijke leerlingen was er een excursie naar Córdoba met zijn schitterende oude stad en Mezquita en ging het ook richting Cádiz en Jerez de la Frontera om te leren hoe de jerez (sherry) geproduceerd wordt - voor het proeven moet er in Spanje gewacht worden tot men 18 jaar is...

De zes dagen waren snel voorbij en bij het afscheid hadden verscheidene ouders het gevoel dat ze er een zoon of dochter bij hadden gekregen en die nu weer moesten afstaan. Voor de leerlingen zelf staat gelukkig nog het tweede luik op het programma met het tegenbezoek van 12 tot 19 maart. In afwachting daarvan is het noodgedwongen behelpen met de ginder geleerde keukenrecepten of onze plaatselijke ersatz tapas of churros. Intussen wordt contact gehouden via email of Facebook en worden hier en daar al plannen gemaakt voor volgende zomer.


Deze uitwisseling is o.a. mogelijk gemaakt door de steun van de Provincie West-Vlaanderen