Nieuws


 

PROCLAMATIE JWO EN VWO

Geplaatst 26 mei 2018 03:11 door Peter Maes   [ 26 mei 2018 03:13 bijgewerkt ]

Op 23 mei waren Aaron Vandenberghe (4Latijn) en Maxim Ghyselen (6Wewi a) uitgenodigd op de proclamatie van de wiskundeolympiade aan de universiteit in Leuven. Zij behoorden tot de 156 finalisten. Als je weet dat er 23 000 deelnemers waren (en niet iedereen doet mee aan een wiskundeolympiade) behoorden zij dus tot de minder dan 1% beste deelnemers.

Bij de Junior wiskundeolympiade (tweede graad) kreeg Aaron zo’n aanmoedigingsprijs. Hij kreeg een prijzenpakket dat bestond uit : 3 tijdschriften van Wetenschap in Beeld, het boek optische illusies en X-factor en een exemplaar van het tijdschrift Newscientist. Hij kreeg ook nog een waardebon van 50 euro voor Euro Space Center. En natuurlijk ook een diploma en het eindrapport.

Bij de Vlaamse wiskundeolympiade (derde graad) kreeg Maxim een aanmoedigingsprijs. Zijn prijzenpakket bestond uit : 4 wetenschapmagazine's, een biografie van d' Alembert, een licentie voor een programma van Texas Instruments.

Aan allebei een heel oprechte proficiat. Deelnemen doet je bijleren en ook dat is al een mooie beloning. Het was voor beiden een onvergetelijke ervaring. Het is zeker iets dat op hun curriculum vitae niet zal mis staan.

Bezoek ECMT/LMT aan Kazerne Dossin en Red Star Line

Geplaatst 26 mei 2018 03:06 door Peter Maes

Hoe verandert de massa ons? Wat is de rol van de dader bij massageweld? Van het slachtoffer? En wat met u, omstaander? Die vragen en mogelijke antwoorden krijgt u tijdens een rondleiding in het museum Dossin in Mechelen. We bezochten het met 6 ECMT/LMT op vrijdag 18 mei 2018. Vervolgens en zeker niet losstaand van het vorige thema, leerden we in het Red Star Line museum te Antwerpen over de massale immigratie naar de VSA en Canada in de vorige twee eeuwen, van de rede van Antwerpen naar Halifax en Ellis Island, New York. Hoe kijken we naar migratie en hoe gaan we ermee om? Al denken we dat soms, het zijn helemaal geen nieuwe vragen.

foto's

London calling

Geplaatst 26 mei 2018 03:04 door Peter Maes

Big Ben, Houses of Parliament, Beefeater, Canary Wharf, The Gherkin, Buckingham Palace, Horse Guards, The Onion, The Shard, The Tower, Piccadily Circus, Covent Garden, Oxford Street, Trafalgar Square, Greenwich, Downing Street 10, Theresa May, Brexit, varen op de Thames… vanaf nu kunnen al onze derdes hierover meepraten. Op vrijdag 18 mei 2018 trokken we immers naar een zonovergoten Londen. Onze leerlingen genoten met volle teugen van het samenzijn op de bus, van het Britse sfeertje, maar toonden ook echt interesse voor alle informatie die ze ter plaatse kregen. Ze leerden er tijdens een opdracht in Covent Garden te communiceren met echte Britten en ook dat beviel hen. Londen is always an adventure …de meeste derdes waren het er dan ook over eens : hier komen we ooit terug !

foto's

5 HWE bezocht de Rozenkrans

Geplaatst 26 mei 2018 03:01 door Peter Maes

Tijdens het eerste trimester gingen we op bezoek in De Rozenkrans BuSO in Oostduinkerke waar onze leerlingen samen met de leerlingen van de Rozenkrans allerlei activiteiten konden meemaken. Hieruit groeide het initiatief om onze leerlingen een activiteitennamiddag te laten organiseren. rekening houdend met de problematieken van de leerlingen van opleidingsvorm 1 en 2. Op vrijdag 19 mei trokken we naar de Rozenkrans. Het was fantastisch te zien hoe de leerlingen opgingen in het verhaal en met plezier deelnamen aan de georganiseerde activiteiten. Ook wij genoten van de gezellige sfeer waardoor dit initiatief een zeer geslaagde manier is om positief contact te hebben met  leerlingen van de Rozenkrans wat mee kan dragen aan de integratie van mensen met een mentale beperking. (M D'hoedt)

foto's

Op stap in de superdiverse stad – met 4 ECa+b en 4 WET naar Sint-Gillis

Geplaatst 26 mei 2018 02:58 door Peter Maes

Donderdag 17 mei, 10 uur. Leerlingen van 4 ECa+b en 4 WET staan klaar aan het Zuidstation in Brussel. Opdracht voor de voormiddag: in groepjes van drie – elk voorzien van een opdrachtenblad - een deel van de superdiverse stad (Sint-Gillis) verkennen. Winkels met exotische producten, restaurantjes en biowinkels die voor duurzaamheid kiezen, een wijkgezondsheidscentrum, een kinderdagverblijf, een kantoor van Money Transfer, een ‘Vlaamse’ en een ‘halal’ slagerij, een ‘Marokkaanse’ bakkerij,… Aangevuld met nog wat gesprekjes met toevallige voorbijgangers is er na een paar uur al heel wat informatie verzameld. Over de middag is er kans om letterlijk van die diversiteit te proeven. En dan is er tijd voor wat duiding bij de ervaringen van de voormiddag. Hoe komt het dat Brussel zo superdivers is? Hoe is dat vanaf het begin van de 20e eeuw geëvolueerd? Welke kansen biedt die diversiteit?... Marcel Cloet, die zelf al vele jaren in Brussel woont, geeft ons de nodige achtergrond. We eindigen de dag met een bezoek aan een moskee / islamitisch centrum. Het is een speciale dag, want vandaag begint de ramadan. We bezoeken de gebedsruimte en de ruimte waar mensen zich ritueel reinigen voor het gebed. Directeur Noureddine geeft uitleg bij de rituelen en gebruiken. We mogen ook even door de keuken passeren. Daar is een groepje mensen aan het koken. Grote hoeveelheden, want elke avond in de ramadan (bij het breken van de vasten, na zonsondergang) komen zo’n 200 mensen daar eten. Alle eten wordt geschonken door individuen, winkels en bedrijven. We worden uitgenodigd om te blijven, maar dan geraken we niet meer thuis. Dat zal dus voor een andere keer zijn…. Een van de leerlingen vat het zo samen: “De dag is voorbij gevlogen. Ik had niet het gevoel dat ik aan het ‘leren’ was, en ik stel nu vast dat ik vandaag toch heel veel heb geleerd.”

foto's

4HWE bezoekt Molenbeek

Geplaatst 26 mei 2018 02:55 door Peter Maes

Met 4 humane wetenschappen brachten we op donderdag 11 mei een bezoek aan Molenbeek, één van de armste gemeenten van Brussel . Na een bezoek aan de Moskee trokken we naar de markt. We waanden ons in Marokko: de meeste vrouwen waren gesluierd en op de markt.  Priester Daniel Alliet, die zich al jaren inzet voor de kansarmen in Molenbeek, schetste voor ons de schrijnende problematiek van de armoede in Brussel. In de namiddag bezochten de leerlingen in kleine groepjes 3 projecten  waar ze de concrete werking toegelicht kregen. De laatste opdracht van de dag was een zoektocht in  Marokkaanse winkels waar ze de typisch culturele verschillen met onze cultuur moesten bestuderen. Met een andere kijk naar de ‘vreemdeling’ keerden we tevreden terug naar De Panne.(M D'hoedt)

Excursie 2des RAM Oudenburg - haven Zeebrugge [15/5]

Geplaatst 15 mei 2018 12:28 door Hans Verbrugghe   [ 17 mei 2018 23:25 bijgewerkt ]

Naar jaarlijkse gewoonte vertrokken onze 2des met 2 bussen. De ene reed richting het Romeinse Oudenburg (Latijn en geschiedenis) en de andere naar Zeebrugge (aardrijkskunde) voor een halve dag.

In Oudenburg - waar vroeger een castellum stond - zochten onze leerlingen naar sporen van het ver verleden. Dit volgens een nieuw concept: 5 leerlingen waren verstopt als 'expert' in het stadscentrum evenals 3 leraren. Het was de bedoeling dat 8 groepjes leerlingen hen vonden en daarbij in totaal 23 opdrachten vervulden.  Nadien gidsten de 2des per klas elk hun voorbereid item in het museum.

De andere halve dag brachten ze door aan boord van een schip dat hen alle hoeken liet kennen van de Zeebrugse haven.

 

Namens de begeleiders

H. Verbrugghe


IMMACULATA scoort op STEM-tornooi

Geplaatst 7 mei 2018 02:50 door Peter Maes   [ 7 mei 2018 02:53 bijgewerkt ]

Vandaag namen onze twee schoolteams deel aan de finale van het STEM Tornooi in Technopolis. Van de bij aanvang 403 teams streden 45 teams van leerlingen uit de 1e graad secundair onderwijs voor de titel van het beste STEM-project. Ik stel onze twee teams kort even aan u voor:

    Team ‘Erion’ bestond uit vier leerlingen van 1STEM:  Lennert Depicker, Yasmien Hart, Eline Vermeersch en Maxim Benoit. Zij ontwikkelden een fantatische windturbine. De opdracht zag er eenvoudig uit, maar was het helemaal niet: ‘Probeer met jouw turbine zoveel mogelijk elektrische energie op te wekken in 30 seconden.’

    Het tweede team ‘Wall-E’ had drie deelnemers uit 2STEM: Gauthier Moerman, Thomas Pelfrène en Mathis Boodts. Hun opdracht zag er helemaal anders uit. Zij moesten een wagentje creëren dat op Mars zou kunnen rijden. Hun doel was dus om met hun robot een hindernissenparcours zo snel mogelijk af te leggen.

Onze school leverde een uitstekende prestatie. Onze eerstejaars behaalden een zilveren medaille op Vlaams niveau! Hun project hoort bij de beste vier STEM-projecten van Vlaanderen! Ook de tweedejaars waren absoluut tevreden. Zij kregen een bronzen medaille, wat inhoudt dat zij bij de beste 23 Vlaamse inzendingen horen. Ze ontvingen beide hun trofee uit handen van Vlaams minister van innovatie, Philippe Muyters.
Dhr. Blomme en dhr. Maeren - leerkrachten STEM op onze school - leidden alles wat in goede banen en kijken vol trots terug op de prestaties van onze leerlingen. Ook een welgemeende proficiat aan alle STEM-leerlingen, want elk team in de voorselecties op school ontwikkelde sowieso een perfect werkende Marsrover of windturbine. Top!

foto's en video

Young Woman Award voor Samrawit en Lize uit 6Hwe

Geplaatst 27 apr. 2018 02:51 door Peter Maes

Lize en Samrawit hebben elk 250 euro gekregen voor hun grote inzet als jonge vrouw in de hedendaagse maatschappij. Alle scholen van Oostende, Gistel tot De Panne konden kandidaten afvaardigen, de dames van Zonta kiezen dan de winnares en zij  krijgt dan  500 euro. Doordat ze niet konden kiezen tussen onze 2 meisjes, hebben ze de prijs verdeeld over de twee. 

Woensdagavond was de prijsuitreiking voor alle dames van Zonta West en daar hebben Samrawit en Lize zich op een zeer mooie manier voorgesteld, klasse!

ijsjesverkoop

Geplaatst 26 apr. 2018 00:50 door administratie website   [ 26 apr. 2018 00:52 bijgewerkt ]

Ook dit jaar zijn de leerlingen van 4 humane wetenschappen gestart met de verkoop van ijsjes ten voordele van de projecten (de jeugdwerking, de mensen zonder papieren, de bejaarden,..) die ze zullen bezoeken in Molenbeek in het kader van godsdienst, gedrag- en cultuurwetenschappen.Elk jaar zijn ze zeer tevreden om wat extra centjes te krijgen want ze kunnen het geld zeker goed gebruiken!

1-10 of 439